Komisija Državnega sveta za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide in Državni svet, ki je povzel mnenje komisije, je noveli Zakona o osebni asistenci izrazila podporo. Ob tem je Državni svet podal nekaj predlogov drugačne ureditve nekaterih segmentov zakonske novele oz. veljavnega zakona, katerih namen je preprečevanje nepotrebne dodatne birokratizacije sistema in prihranek javnih sredstev.
Komisija Državnega sveta za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide in Državni svet, ki je povzel mnenje komisije, je noveli Zakona o osebni asistenci izrazila podporo. Ob tem je Državni svet podal nekaj predlogov drugačne ureditve nekaterih segmentov zakonske novele oz. veljavnega zakona, katerih namen je preprečevanje nepotrebne dodatne birokratizacije sistema in prihranek javnih sredstev. Predlagal je spremembo glede praga števila ur osebne asistence, na katere se veže obveza izvajalca osebne asistence, da zaposli (dodatnega) usklajevalca osebne asistence – kot prag za zaposlitev drugega in nadaljnjih usklajevalcev osebne asistence se predlaga 5.220 opravljenih ur storitev osebne asistence mesečno namesto z novelo predlaganih 3.480 ur. Prav tako je predlagal tudi spremembo določb glede izvedbe oziroma časovnice obveznega usposabljanja osebnih asistentov – ocenjuje se, da bi bilo z organizacijskega in izvedbenega vidika, pa tudi z vidika porabe javnih sredstev, boljše, če bi osebni asistenti, strokovni vodje in usklajevalci osebne asistence usposabljanje v skladu z zakonom lahko opravili najkasneje v dveh mesecih po začetku izvajanja osebne asistence, in ne, kot je predvideno z novelo – že pred izvajanjem osebne asistence. Predlog za časovni zamik usposabljanja je, na podlagi izkušenj iz prakse, kot bolj ustrezno rešitev ocenila tudi strokovna komisija za pripravo zakonske novele. Predlaga se tudi ureditev možnosti odstopa izvajalca osebne asistence od izvedbenega načrta, če uporabnik krši obveznosti iz dogovora o izvajanju osebne asistence in gre pri tem za utemeljen razlog, ki onemogoča nadaljnje izvajanje osebne asistence (predlagana dopolnitev 15. člena prehodnih določb predloga zakona). V primeru odstopa od izvedbenega načrta bi bil izvajalec po predlogu dopolnitve dolžan zagotoviti izvajanje osebne asistence, dokler se ne zagotovi njeno izvajanje z drugim izvajalcem osebne asistence, a največ dva meseca od odstopa od izvedbenega načrta. S tem bi se v pomembni meri zaščitilo tudi pravice izvajalcev osebne asistence, ne zgolj uporabnikov, in spodbudilo uporabnike, da svoje pravice uveljavljajo ob zavedanju pravic ostalih deležnikov v sistemu. Predlagana rešitev predstavlja začasno rešitev, končni cilj pa je celovita zakonska ureditev problematike. Državni svet je na podlagi navedenih predlogov sprememb in dopolnitev predloga zakona, ki sta jim podporo izrazila tudi NSIOS in Društvo distrofikov Slovenije, pozval predlagatelja zakona in ostale kvalificirane predlagatelje amandmajev, da v nadaljevanju zakonodajnega postopka proučijo in kot lastne povzamejo ter predložijo v sprejem pristojnemu Odboru Državnega zbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide amandmaje k predlogu zakona.
Foto: Milan Skledar