Komisija za mednarodne odnose in evropske zadeve je obravnavala štiri zakonodajne predloge iz paketa digitalizacije pravosodnega sodelovanja.
Prvi je predlog naše države do predloga evropske uredbe o vzpostavitvi platforme za sodelovanje za podporo delovanju skupnih preiskovalnih skupin in o spremembi Uredbe (EU) 2018/1726. Komisija je ugotovila, da se za izvajanje posameznih kazenskih preiskav v EU in tretjih državah lahko ustanovi skupna preiskovalna skupina, katere prednost je neposredna koordinacija in komunikacija med pristojnimi organi v čezmejnih zadevah. Izpostavila je, da se te skupine v svojem delovanju srečujejo s težavami pri izmenjavi informacij in dokazov v elektronski obliki ter varno komunikacijo z ostalimi člani skupine. Zato predlagana uredba predvideva vzpostavitev platforme za sodelovanje, ki bi bistveno olajšala in izboljšala izmenjavo ter varnost dokazov in informacij v elektronski obliki, komunikacijo in koordinacijo ter upravljanje delovanja skupnih preiskovalnih skupin. Uporaba zadevne platforme preiskovalnim skupinam ne bi bila obvezujoča in bi jim omogočala fleksibilnost delovanja. Komisija je podprla predlagano uredbo in vzpostavitev platforme za sodelovanje, saj bo ta omogočila učinkovitejšo in varnejšo delovanje skupnih preiskovalnih skupin. Podprla je rešitve, ki so usmerjene h kakovosti pravosodnih sistemov, saj se zaveda pomena učinkovitega pravosodnega sistema za vladavino prava in zaščito temeljnih pravic v posamezni državi članici. Kot dodaten element za izboljšavo varnosti platforme je izpostavila pomen uporabe kvantne tehnologije.
Drugi zakonodajni predlog je Predlog sklepa Sveta o pooblastitvi držav članic, da v interesu Evropske unije odpišejo Drugi dodatni protokol h Konvenciji o kibernetski kriminaliteti, ki obravnava okrepljeno sodelovanje in razkritje elektronskih dokazov in ga je komisija podprla, saj je ocenila, da prepoznava dodano vrednost Drugega dodatnega protokola h Konvenciji o kibernetski kriminaliteti pri čezmejnem pridobivanju elektronskih dokazov in zaščiti temeljnih pravic. Novi pristopi,ki jih obravnavani akt prinaša, pomenijo pomembno nadgradnjo sistema Konvencije o kibernetski kriminaliteti.
Tretji zakonodajni predlog je predlog naše države do Predloga sklepa Sveta o pooblastitvi držav članic, da v interesu Evropske unije ratificirajo Drugi dodatni protokol h Konvenciji o kibernetski kriminaliteti, ki obravnava okrepljeno sodelovanje in razkritje elektronskih dokazov in ga je Komisija podprla, saj novi pristopi,ki jih obravnavani akt prinaša, pomenijo pomembno nadgradnjo sistema Konvencije o kibernetski kriminaliteti.
Četrti zakonodajni predlog pa je predlog naše države do Predloga uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi Uredbe (EU) 2018/1727 Evropskega parlamenta in Sveta ter Sklepa Sveta 2005/671/PNZ v zvezi z digitalno izmenjavo informacij v primerih terorizma. Komisija je predlog uredbe podprla, ker vzpostavlja učinkovitejši sistem prepoznavanja povezav med vzporednimi čezmejnimi preiskavami, omogoča Agenciji Evropske unije za pravosodno sodelovanje v kazenskih zadevah (Eurojust) proaktivno zagotavljanje povratnih informacij o teh povezavah državam članicam ter omogoča varnejšo in bolj učinkovito izmenjavo podatkov med državami članicami, Eurojustom in tretjimi državami. V okviru pogajanj v pripravljalnih telesih Sveta Evropske unije in v okviru nadaljnjih pogajanj z Evropskim parlamentom je ključno zasledovanje ravnotežja med učinkovito izmenjavo ustreznih informacij v primerih terorizma med vsemi deležniki ter visoko ravnjo varstva osebnih podatkov, tako iz vidika kategorij osebnih podatkov, ki se obdelujejo, kot iz vidika obdobja hrambe teh podatkov, ob spoštovanju načela sorazmernosti ter temeljnih načel kazenskega postopkovnega prava. Komisija je pozdravila obveznost držav članic, da imenujejo nacionalnega korespondenta za področje terorizma na podlagi predlagane uredbe. Gre za pomembno vlogo pri zagotavljanju informacij v postopkih za boj proti terorizmu. Izpostavljena je bila ocena finančnih posledic obravnavanega predloga, ki pa bodo bremenile proračun EU. Posledice za nacionalni proračun niso predvidene.
vir slike: gov.si